Selamat datang ke blog cip bisku

tutorial,software,blog tricks,komputer tricks dan banyak lagi....

Hilangkan folder option dari tool menu



Entry kali ini memberi tunjuk ajar tentang cara-cara untuk remove ‘folder options’ dari Tools menu. Untuk makluman semua, ‘folder options’ selalunya digunakan untuk menyembunyikan sesuatu file yang telah dihiddenkan atau menyembunyikan extension file untuk memudahkan kerja-kerja rename tanpa menaipkan juga extension file tersebut.

Cara nk hiddenkan file :

  • right click pada file atau folder yang anda nak hide > properties > kat attributes, click at hidden > apply > ok
  • go to folder options > kat view tab > click do not show hidden files and folders > apply > ok


  • sekarang file yang kita hide tu dah hilang. Tetapi, masih lagi boleh dilihat semula dengan mengubah semula settings tersebut.
Sebenarnya ada banyak lagi fungsi ‘folder options’, anda boleh cuba godek-godek sendiri di komputer anda untuk mengetahuinya. Jangan risau komputer anda tidak akan rosak. Sekiranya anda tidak suka dengan settings yang anda ubah, anda boleh mengubahnya semula kepada default settings.



Folder Options inilah yang akan kita removekan dari Tools menu

Cara-caranya adalah :

1- Go to Start > Run > Type ‘gpedit.msc’ (do not include ‘ ‘) > Click OK


2- Then, click at User Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Explorer > Double Click at Remove The Folders Options Menu Items From The Tools Menu > Click Enabled > Apply > OK



3. Done! Hasilnya adalah seperti di bawah. Sekiranya anda mahukan semula ‘folders options’, apa yang perlu anda lakukan adalah : Double Click at Remove The Folders Options Menu Items From The Tools Menu > Click Disabled > Apply > OK



sebenarnya ada banyak lagi cara termasuk menggunakan software..kalau nak tau lebaih lanjut,bleh search kat google

0 comments:

Post a Comment