Selamat datang ke blog cip bisku

tutorial,software,blog tricks,komputer tricks dan banyak lagi....

folder Option rosak

dulu setiap kali folder option aku rosak atau tak boleh nak show hidden file,mesti aku format laptop aku...paling kurang pun aku repair window..sekarang nie aku dah ada cara terbaru untuk membaiki masalah nie...ok,aku akan kongsikan dengan korang sume...

1. buka registry.
-kalau sesiapa yang tidak tahu ikut arahan ini, pergi kat start, Start>Run>regedit

2.pada paparan yang ditunjukkan, pergi kepada yang berikut.
-HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\
CurrentVersion\Explorer\Advanced\Folder\Hid­den\SHOWALL

3.kemudian 'delete' file yang bernama 'CheckedValue' disebelah kanan.
-untuk delete pergi kepada file CheckedValue dan klik sebelah kanan dan klik delete pada menu yang dipaparkan.

4. kemudian buat satu file 'DWORD' yang dinamakan 'CheckedValue'
-untuk berbuat demikian, right click pada mana kawasan kosong disebelah kanan, kemudian pilih New> DWORD Value
-namakan file tersebut CheckedValue kemudian tekan enter.

5.kemudian, double klik pada file 'CheckedValue' dan tetapkan nilai data tersebut menjadi 1 dan pastikan 'Base' yang ditunjukkan adalah Hexadecimal dan klik 'ok'

6. siap..:). pastikan korang tidak berbuat apa-apa pada file lain dan selepas siap arahan yang diberi tutup seperti biasa dengan menekan butan 'X' kat atas sebelah kanan..

7. restart komputer @ laptop untuk melihat hasilnya....

0 comments:

Post a Comment